Nepal en Bhutan, 45 slaapplekken verder....... - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van siggiemuur - WaarBenJij.nu Nepal en Bhutan, 45 slaapplekken verder....... - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van siggiemuur - WaarBenJij.nu

Nepal en Bhutan, 45 slaapplekken verder.......

28 Oktober 2013 | Nepal, Kathmandu

Ongeveer op de helft en inmiddels 45 slaapplekken verder .... and still having fun!

De eerste week in Nepal heeft vooral in het teken gestaan van ons tripje naar Bhutan: visum regelen, juiste reisbureautje uitzoeken en vooral zorgen dat we het geld bij elkaar kregen. Toen dat geregeld was zijn we naar Dhulikel en Nagarkot gegaan, met mooi uitzicht op de himalaya. Hier hebben we een paar mooie wandeltochten gemaakt.

De tweede week zijn we dus in het grootst all-inclusief oord van de wereld geweest: Bhutan! Bhutan is niet een land waar je zelfstandig met je rugzakje kunt gaan rondtrekken (behalve als je uit Bangladesh, India of Shri Lanka komt). Je betaalt een forse royalty premie per persoon per nacht aan de overheid. Hiervoor krijg je een privegids mee die je het land laat zien. Hotelovernachtingen, eten, toegang tot de bezienswaardigheden etc, alles wordt geregeld en betaald door de gids. Voor ons wel even wennen na maanden zelf alles te hebben geregeld. De luxe hotels was ook wel even wennen....3/4 sterren hadden we sinds de tussenstop in Dubai niet meer gehad ;)

Bhutan is het land met het Bruto Nationaal Geluk, naast het gebruikelijke Bruto Nationaal Produkt waarbij de cultuur, natuur en de welvaart van het gezin centraal staan. Mooi!!!!

Dat is tevens één van de redenen waarom je als toerist niet zelfstandig door het land kunt rijden: zo probeert de overheid de eigen tradities ed zoveel mogelijk te bewaren. Het gevolg is echter wel dat je weinig met de lokale bevolking in aanraking komt, iets wat wij wel jammer vonden.

Verder is het land super mooi, schoon en erg gelovig (boedhistisch. We hebben een aantal hele mooie en erg oude tempels gezien (zie foto's). Hoogtepunt was hierbij het Tiger's Nest. Dit is een tempel die tegen een berg is aangebouwd, langs de rotsen op 3100 meter hoogte. Ongelovelijk hoe dat destijds is gebouwd (16e eeuw). Mooie wandeling ernaartoe ook.

Sinds de terugkomst zijn we bezig met het verkrijgen van het visum voor India. Dit is nogal een bureaucratisch en klantonvriendelijk proces. Voor een visum moet je in totaal 3 keer op de ambassade verschijnen. Dit betekent dat je een week aan Kathmandu bent gebonden. Het verlengen van het Nepalees visum was daarentegen binnen 2 uur geregeld. Zo kan het dus ook..... anyway, tijd hebben we op zich wel.

We hebben net de laatste boodschapjes gedaan om vanaf morgen de Annapurna trekking te gaan doen. De komende 2 weken (ongeveer) wordt het dus leven op Dal Bat (linzensoepje), gedroogd fruit, mueslirepen, thee en water. Hier hebben we super veel zin in. Eventjes de beentjes in beweging is overigens ook niet verkeerd :)

Groeten!

• 28 Oktober 2013 - 10:44

Tonny:

Leuk verslag en geweldige foto's. Nu de Annapurka. Heel veel plezier!

Tonny

• 28 Oktober 2013 - 12:10

Anton:

Geweldige foto's! Euhh... wanneer verwacht je ons voor een onverwacht bezoekje??

• 28 Oktober 2013 - 14:20

Remco:

Anton,l boven op de berg lijkt me onverwacht genoeg, niet?

• 28 Oktober 2013 - 16:20

Ans:

Mooie plaatjes! Op naar de Annapurka. Succes en veel plezier!
    Ans en de rest.

• 28 Oktober 2013 - 20:08

Sarah:

Prachtige foto's en wat een heerlijk verhaal weer! Op de helft alweer ?!?!?!
    Geniet van jullie trekking en uiteraard weer erg benieuwd naar de verhalen en foto's daarna!

Oh ja, en die foto van die buffel sla ik even over...

• 29 Oktober 2013 - 20:33

Ineke:

Hallo, nou volgens mij kunnen jullie ook beter, zo te zien, gaan lopen dan met de bus, hihi.
    tot over 14 dagen, xx xx

• 29 Oktober 2013 - 21:33

Gonny:

Geweldige foto's en een leuk verslag. Lekker genieten.

• 30 Oktober 2013 - 09:27

Pascal:

Ziet er allemaal fantastisch uit! Geniet er van!

• 30 Oktober 2013 - 19:57

Carleen:

Fijn om te lezen dat jullie het erg naar je zin hebben.
    Geniet er nog maar van.....hier in Nederland gaat het vooral over Zwarte piet.....
    Liefs uit Duiven

• 31 Oktober 2013 - 17:52

Lilian:

Gaaf Annapurna! En die Himalaya, indrukwekkend toch?! Wat een bijzondere ervaring in Bhutan, inderdaad weer eens wat anders. Mooi jullie verslag en foto's, dat is op afstand meegenieten!