Sam bai noo - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van siggiemuur - WaarBenJij.nu Sam bai noo - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van siggiemuur - WaarBenJij.nu

Sam bai noo

Door: Remco en Muriel

01 Augustus 2013 | Mongolië, Ulaanbaatar

Dubai 1 juli - 4 juli

Weing over deze stad te vertellen, behalve dat ons avontuurtje is begonnen!
Warm, warmer, warmst! 45 graden overdag en toch nog zo'n 35 graden in de nacht! Verder is Dubai 1 grote shoppingmall met loeiende airco's. Dus ondanks de hitte gewoon een dikke snotneus en stijve nek van de airco!

Bling bling, mannen in witte jurken, vrouwen in zwarte burka's, het enige 7 sterrenhotel van de wereld (wij kwamen niet door de reservering voor de cocktailbar heen, omdat we niet aan het kledingprotocol voldeden.....geen sneakers, slippers en een spijkerbroekje toegestaan dus), dure restaurantjes, het hoogste gebouw ter wereld, een indoorskibaan met pinguins......name it en het is er te vinden....

Wij voelden ons hier echter ook een pinguin in de woestijn

Thailand 4 juli - 16 juli

Aankomst in Bangkok voelde gelijk weer goed en als een warm bad.
Hier hebben we lekker eventjes van de stad genoten, met alles wat de stad te bieden heeft > lekker eten, gezellige mensen, dansen op slippertjes met een Ozzie en wat lokale Thais en drinken uit emmertjes.

Ons plannetje om twee weekjes op Koh Samet te zonnen viel een beetje in het water (stortregen). Daarom snel de plannen gewijzigd en via Bangkok naar het noorden gegaan, naar de oude hoofdstad van Siam (voorloper huidige Thailand). Daar hebben we het oude tempelcomplex bekeken (uit de tijd van Angkor in Cambodja, ook dezelfde stijl.

Daarna terug naar Bangkok om door te vliegen naar Hong Kong! (uiteraard eerst nog wel eventjes naar het Thaibozen geweest)

Hong Kong 16 - 20 juli

Wat een leuke stad! In Hong Kong wordt er vooral in de lucht gebouwd. De ene wolkenkrabber is nog hoger dan de andere. Vanwege de historie is het een echte meltingpot met zowel Chinese als westerse invloeden. Omdat ons budget niet de hoogte van een wolkenkrabber heeft hebben we geslapen in een kamer ter grootte van ons konijnenhok. Dat wil zeggen dat er in een kamer van 1,80 bij 3 meter twee bedden stonden en ook een klein multifunctioneel sanitairdingetje was ingebouwd. Een zogenaamde 3 in 1 formule. Wij konden zittend op de wc douchen en gelijk onze handen wassen in de wasbak > lekker makkelijk dus :)

Wat hebben we hier zoal gedaan?
- met de ferry naar Hong Kong eiland gevaren (die je ook in veel films ziet)
- Op het hoogste punt van het eiland (the peak) gewandeld, met uitzicht over de hele stad, inclusief havens
- lekker gegeten en gedronken in een leuke wijk rondom een lange roltrap van 800 meter, midden in de stad.... ergggg gezellig wijkje :)
- nadat we in de kroeg aan de praat kwamen met de locale Rudolf (life & cooking rtl 4), salesmanager louis vuitton, kwamen we in een discotheek terecht waar we aan tafel met de eigenaresse en wat andere locale B-HK' ers hebben gezeten.... Enkele drankjes later was het tijd om naar huis te gaan. Onze taxi had ons aan het einde van onze straat afgezet, maar dat bood ons op dat moment geen enkel aanknopingspunt..... Aan de wandel dus! Nadat we (achteraf gezien) 3 keer rond ons blok waren gelopen en er een kleine discussie over de te volgen route ontstond is Remco Muriël kwijtgeraakt.... Uiteraard had Muur binnen 2 minuutjes alsnog ons konijnenhokje weer gevonden. Remco deed hier iets langer over. Uiteindelijk na 2 taxiritjes en een stukje lopen was ook Remco weer thuis. Lost in Hong Kong :) > iets voor een film misschien?
- Het uitzicht op de skyline van Hong Kong Island was overigens wel even een mooi momentje samen, inclusief the symphony of lights.

Mongolië 20 juli tot zaterdag (althans dat hopen we.....)

Ulaanbaatar is niet echt schilderachtig te noemen. Oude Sovjetstijl gebouwen, vooral vervallen en al 40 jaar niet meer geverfd en gerenoveerd. De stad wordt zo ongeveer met plakband aan elkaar gehouden.
Maarrrrrr > zo lelijk als de stad is, zo mooi en weids is het achterland. We hebben met een gids en chauffeur een toertje van 7 dagen door Centraal Mongolië gemaakt. Wat leuk was dat! We trokken hierbij van Ger naar Ger (Mongoolse tent, waar de mensen buiten de stad, nomadenvolk, allemaal in wonen). Soms was er een extra Ger beschikbaar voor bezoek, maar we sliepen hierbij ook bij de mensen in hun eigen Ger. Bijzonder gastvrij!!!! Het ontvangstritueel bestaat uit het drinken van warme Jakmelk en een hapje van een schaal met Jakboter. Sowieso bestaat er hier nogal een voorliefde voor alles wat van een Jak komt. Schapen en paarden trouwens ook :)

Behalve uiteraard de Mongolen zelf was het hoogte punt tocht wel dat we 3 volle dagen op een paard door de bergen zijn getrokken. Deze beestjes hebben ons er keurig doorheen gesleept. Wat een kunst opzich is, want voor ons was het de eerste keer op 't peerd. Nadat we de arme beestjes de eerste ochtend in totale verwarring hadden gebracht met verkeerde commando's, of gewoon alle commando's tegelijk kregen we het toch onder de knie. De laatste dag gingen we zelfs in galop naar onze Ger. Of er een Ankie van Grunsven of een Jeroen Dubbeldam in ons schuilt denk ik niet, maar we waren er best trots op! Dwars over een berg, door rivieren, over rotsen, door een moeras en over grasvlaktes. Super tof dus!!!

Nu zijn we weer terug in UB en proberen we zaterdag met de transsib express naar Beijing te komen. De eerste helft van de hobbel is al genomen > het treinticket hebben we nog kunnen regelen op deze korte termijn. Een visum voor China is de volgende te nemen hobbel. Daarvoor hebben we inmiddels een nep vliegticket en een nep uitnodiging vanuit China geregeld, maar moeten we dit morgen nog in 1 dag zien om te zetten in een visum.... anders gaat het treintje alsnog zonder ons weg. Duimen dus!!!

Iedereen de groeten uit Mongolië

en goed nieuws > voor iedereen dit liever plaatjes kijkt, die zijn er ook

• 01 Augustus 2013 - 08:59

Marjon:

Wat een heerlijk verhaal!! Mongolië ziet er prachtig uit en klinkt fantastisch te paard! Wat een weidsheid... HK klinkt bekend; hebben wij ook aardig geborreld...

• 01 Augustus 2013 - 09:59

Ans:

Wat een prachtige foto's van Mongolië.
    Succes met het verkrijgen van een visum.
    Groetjes uit Arnhem
    Ans

• 01 Augustus 2013 - 11:09

Mam:

Hallo jongens, wat een leuke tocht hebben jullie gemaakt zeg, nooit gedacht dat jullie nog es op een paard!!!! zouden zitten, zag er professioneel uit. En wat een prachtig landschap ook.
    we horen wel weer of het gelukt is met het visum. Ach , je went aan alles hè qua maat van overnachting,haha.Nou geniet maar fijn verder, xx

• 01 Augustus 2013 - 22:26

Tonny:

Heerlijk verhaal. Heb ervan genoten en dan die foto's. Ik had een geheel andere voorstelling van Mongolié.
    Enne... Rem, jij op een paard, dat dat goed is gegaan. Bijna niet te geloven. Heel veel plezier nog en ik wacht met spanning op 't volgende verslag.

• 01 Augustus 2013 - 22:35

Anton:

Hoi allebei,

Dubai en Hong Kong lijkt me minder, maar die trip door Mongolië: geweldig! A.u.b. veel foto's in een volgend verslag, veel plezier en gezondheid. Ben jaloers!

Anton