23.500 kilometer in da pocket - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van siggiemuur - WaarBenJij.nu 23.500 kilometer in da pocket - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van siggiemuur - WaarBenJij.nu

23.500 kilometer in da pocket

Door: Remco en Muriel

11 September 2013 | Thailand, Chiang Mai

Hier zijn we weer! Na 4 weken afgesneden te zijn van elke vorm van Social Media in China, kunnen we weer op Facebook en op ons eigen blog ;-)

Waar waren we gebleven? O ja visum voor China lukte niet in een dag. Tijdens die week wachten hebbeb we andere backpackers gesproken en bleek dat alle Europeanen problemen hadden met het verkrijgen van een visum...iets met Schengenlanden en iets met gewoon dwarsliggen..

In Darkhan en Ulaanbaatar de dagen door gekomen met stappen met twee Engelsen (die in de kolenmijnen werken in Mongolie...er schijnt zelfs ergens, volgens hen, goud te zitten in Mongolie!)

Vrijdag 9 augustus konden we dan eindelijk ons visum ophalen en zaterdagochtend met de trein naar Beijing. Wat een luxetrein! Een eigen hut helemaal voor onszelf inclusief wc en douche! De treinreis duurde in totaal 27 uur met prachtig uitzicht onderweg. In Mongolie reden we door de Gobi woestijn en in China werden we verwelkomd met veel bergen, rivieren, watervallen en kleine dorpjes. Tijdens zo'n treinreis van Mongolie naar China sta je bij de grens 5 uur stil. Dit omdat hier eerst je paspoort wordt ingenomen door de Mongoolse autoriteit en daarna door de Chineze autoriteit. Dat duurt lang want het mannetje moet eerst alle paspoorten ophalen van iedereen, dan overal stempels inzetten en vervolgens alle paspoorten weer terug geven..dezelfde aanpak hanteren ze 2 meter over de grens in China ook. Daar komt bij dat de treinrails in Mongolie anders is dan die in China. Dus om 22.15 uur 's avonds werden (in een soort van hangar) alle treintoestellen een voor een 4 meter de lucht ingetild en de onderstellen vervangen :-) Om 01.00 uur 's nachts konden we weer verder.

In Beijing werden we onthaald met een warme deken van smog en luchtvochtigheid. Wel erg leuk om weer in Beijing te zijn, heel anders dan Ulaanbaatar. Weer allemaal leuke kleine stalletjes op straat met lachende mensen erachter. In Beijing sliepen we in een guesthouse in een hele nieuwe wijk...deze 'nieuwe Hutong' is speciaal aangelegd voor de Olympische Spelen in 2008. Het ziet er allemaal prachtig uit met allerlei chineze tierelantijntjes! Na 3 dagen Beijing gingen we weer een mooie uitdaging tegemoet. 31 Uur in de trein van Beijing naar Chengdu. Helaass....geen softsleepers (zachte matras) en ook geen hardsleepers (harde plank, maar toch ruimte voor jezelf) beschikbaar...alleen nog twee stoelen of staanplaatsen!! (Huh?!!) Okay dan maar effe doorbijten en de stoelen nemen, nog 3 dagen wachten was geen optie vonden we.
We vertrokken woensdagavond om 22.15 uur en zouden vrijdagochtend om 5.15 uur aankomen in Chengdu. De trein bestond uit 3 stoelen links en 2 stoelen rechts, ditzelfde aan de overkant met een gangpad ertussen. Omdat mensen ook staanplaatsen konden reserveren stond het gangpad helemaal vol. 's Nachts zaten de mensen op de grond of even op een plek van iemand die naar de wc was. Slapen kwam er niet van en nacht 2 ook niet ;-) Jaja hard werken hoor..backpacken ;-) Bleek vrijdagnacht ook nog dat we vertraging hadden...dat konden wij niet verstaan, want geen enkele Chinees sprak Engels... het werd 11.15 uur toen we vrijdagochtend in Chengdu aankwamen...Chengdu was erg relaxed en we hebben er uiteraard de panda's bekeken!

Daarna hebben we er voor gekozen om de provincie Yunnan door te reizen. Dit ligt in Zuid West China, tegen Tibet aan. Heel veel tibetaanse invloeden dus en over het algemeen op minimaal 2000 meter hoogte.

We hebben hier veel gereisd en veel gedaan, daarom Yunnan in vogelvlucht:

- Shangrila: leuke plaats op 3450 meter hoogte. Super mooie bergachtige omgeving, waar we ook een mooie tocht doorheen hebben gemaakt, gewandeld en een groot klooster hebben bezocht.

- Tiger Leaping Gorge: een twee daagse trektocht gedaan door een grote kloof en hebben ons hier flink in het zweet gewerkt > met eigen rugzak dwars tegen een berg op gelopen, mooie vergezichten, over smalle randjes langs afgronden gelopen, langs watervalletjes, etc etc etc > hoogtepuntje!!!!

- Lijang: vooral druk met Chinese toeristen, niet te lang gebleven :)

- Shaxi: zeer klein Chinees plaatsje op de oude Tea Horse Route van Birma via China naar Tibet (waarover met paarden thee werd vervoerd). Hier heeft de tijd echt stilgestaan en je waant je in het oude Chinese 'wildwesten'. Ook hier weer twee dagen gewandeld. > ook een hoogtepuntje!

- Dali: Vooral lekker wezen stappen en in de omgeving gefietst :)

- Via Kunming naar de YuanYang rijstterassen > super mooi!!!! Check de foto's zou ik zeggen

Terug in Kunming hadden we nog wat geklooi met vliegtickets, maar alles lost zich vanzelf wel weer op.. (althans, na wat heen en weer gemail) uiteindelijk zijn we dan toch weer in Thailand terecht gekomen. :-)

Tot slot nog enkele weetjes over China.
Wist je dat:

- in China de Youth hostels als paddestoelen uit de grond schieten en de next generation weet hoe toeristen vermaakt willen worden...lekker koud biertje na een lange dag hiken zittend in een prachtig aangelegd tuintje en een prima matras om op te slapen

- Chinezen een aangeboren gehoorafwijking hebben en daardoor bij voorkeur tegen elkaar schreeuwen

- Chinezen ook denken dat wij een gehoorafwijking hebben als we niet direct een mooie volzin in het mandarijn begrijpen.. daardoor gaat het volume indien mogelijk nog iets omhoog, met als eindresultaat uiteindelijk echt een piepend oor

- Chinezen zeer sociaal zijn en op de wc in de trein ook de volgende in de rij eventjes laten meegenieten van de zojuist geproduceerde grote boodschap. Waarom doorspoelen als de volgende dat ook kan doen?

- het in China tegenwoordig ook verboden is om te roken in bijv restaurantjes? Niet dat het enige indruk maakt, want er wordt gerookt alsof het leven ervan afhangt en de peuken worden gewoon nog lekker ouderwets op de grond uitgedrukt.

- lekker van je afboeren en -scheten ook moeilijk lijkt om af te leren

- er weinig eisen worden gesteld aan de rijvaardigheden van een Chinese buschauffeur. Je hoeft enkel te kunnen inhalen op een drukke en smalle weg met een sigaret in je mond en een telefoon aan je oor. Het is overigens een pre als je daarna doorrijdt nadat er een vol busje precies voor je 2 meter naar beneden valt en op zijn kant ligt (> onze chauffeur, echt gebeurd)

Dat was 'm weer, check de foto's!

Groeten Rem & Muur

• 11 September 2013 - 07:48

Robert Bruinenberg :

Super mooi dat jullie dit doen! Mooi om te lezen.
    Geniet nog even!

• 11 September 2013 - 08:18

Tanja:

Wauw, wat een mooie 23.500 km! Heb het met glimlach gelezen tijdens hollands ontbijte met melk en cornflakes. Geniet en ik ben nu al benieuwd naar jullie volgende verslag. Groetjes uit lemelerveld van hugo en mij

• 11 September 2013 - 09:15

Ans:

Goed om weer wat van jullie te horen en te zien via de foto's! :-)
    Ziet er Super uit.
    Groetjes van ons 3en.

• 11 September 2013 - 10:00

Tonny:

Fijn dat jullie weer in de "bewoonde" wereld zijn en we wat van jullie horen en zien. Ziet er prachtig uit en ook het verslag te lezen is super.
    groetjes, ook van Anton

• 11 September 2013 - 10:15

Ineke:

Hoi jongens, wat leuk weer een reisverslag te lezen en wat een prachtige foto's, en spannende bergpaadjes. Bijna niet voor te stellen dat jullie er al 23500 km op hebben zitten!!
    Geniet er maar van, wacht op jullie volgende verslag, toitoitoi Muur vrijdag!!! Ik hoor wel hoe het geweest is, dikke kus , mam en pap

• 11 September 2013 - 13:29

Karolien:

Hoi Muriel en Remco, wat een belevenissen weer. Prachtige foto's, veel plezier verder en ik kijk uit naar het volgende verslag en foto's. Groeten van ons drie, Dick, Maurits en Karolien

• 11 September 2013 - 13:49

Gonny:

Mooie reis en een heel leuk verslag. Geniet ervan. Groetjes Gonny

• 12 September 2013 - 12:39

Annelies:

Super leuk om jullie te volgen en jullie verslag te lezen. Klinkt allemaal fantastisch. Veel plezier!
    Groetjes Annelies

• 12 September 2013 - 22:26

Reinier:

Leuk weer van jullie te horen. En mooie foto's! Ben best enigszins een klein beetje jaloers . Ga zo even een biertje op jullie drinken :-)
    Groetjes en enjoy!!

• 13 September 2013 - 09:41

Fenneke:

Living life!
    Dikke zoeloes!

• 13 September 2013 - 20:53

Rick:

En wij maar klagen over 1200 km in een auto naar Italië... :-) Dat boeren en scheten laten herken ik dan wel weer, haha! Veel plezier en bedankt voor jullie leuke kaartje!!

• 16 September 2013 - 21:59

Sarah:

Wat een heerlijk verhaal en prachtige foto's weer! Ik neem aan dat jij weer een hoop inspiratie op hebt gedaan wat je nog meer kunt doen op/met de wc (cq poep) Remco ;-)..

• 17 September 2013 - 13:39

Ingrid Heijnen:

Wat een fantastische reis. Met alle gemakken en ongemakken onderweg maakt dat het totaal meer dan boeiend; echt gaaf om te lezen. Veel plezier op de volgende route en take care!x

• 25 September 2013 - 15:40

Sonja:

Hey Muriel,

Ik heb deze site maar even aan mijn favorieten toegevoegd. Mooie reis maken jullie tot nu toe zeg! Ben benieuwd naar het volgende avontuur! :)

groetjes Sonja